دانلود تحقیق پایان نامه اقتصاد

بررسی روشهای مختلف پیش بینی قیمت سهام

 

 

 

 

 

 

مقدمه روشهای مختلف پیش بینی قیمت سهام

 


مقدمه
 بازارهای مالی به دلیل خصوصیات منحصر به فردی نظیر عدم نیاز به سرمایه کلان، سادگی و کم هزینه بودن معاملاتشان و عدم وجود ریسک نکول ، در عصر اخیر به یکی از پرطرفدارترین حوزه‌های سرمایه گذاری تبدیل شده‌اند. حکومت‌ها و دولت‌ها نیز به این دلیل که می‌توانند با گرد هم آوردن سرمایه‌های اندک و سرمایه های کلان، بودجه‌های عظیمی برای امور کشوری فراهم کنند، همواره به گسترش این بازارها کمک کرده و با تصویب قوانین متعددی از جمله معافیت‌های مالیاتی در تلاش برای کشاندن پس اندازهای مردم به این بازارها بوده اند. به دلیل همین خصوصیات، حجم عظیمی از سرمایه گذاران به این حوزه وارد شده و این بازارها با سرعت چشمگیری نیز در حال رشد هستند. این حجم زیاد سرمایه گذاران، برای کسب سود از این بازارها وارد آن شده و لذا همواره به دنبال راه‌هایی برای افزایش دامنه سود خود بوده اند.

 

 

 این مسئله باعث شده است که سرمایه گذاران همواره به دنبال پیش بینی اتفاقات آینده و قیمت ها در بازار بوده و از این طریق کسب سود کنند؛ به همین دلیل است که همزمان با رشد این بازارها، مدل های بسیار متنوعی برای پیش بینی بوجود آمده و در حال گسترش نیز هستند. به طور کلی شاید بتوان سرمایه گذاران را به دو دسته تقسیم کرد، آنها که به مدل کارایی بازار سرمایه اعتقاد داشته و به پیش بینی این بازارها معتقد نیستند؛ و آنهایی که به روشهای مختلفی به پیش بینی در این بازارها می پردازند.

 

 

 

 در مورد نظریه کارایی بازار در ادامه به تفسیر سخن گفته خواهد شد و لذا در ادامه به مرور روشهای متنوعی که برای پیش بینی قیمت سهام بوجود آمده و به کار گرفته شده اند خواهیم پرداخت. به صورت کلی می‌توان گفت که تلاش برای پیش بینی بازارهای مالی در سه حوزه اتفاق افتاده است، حوزه اول به بررسی ساختار بازار، سهام موجود در آن و صنایع پرداخته و با شناسایی ویژگی های خاص این بازارها به تشخیص و معرفی صنایع و یا سهام برتر پرداخته و سرمایه گذاران را از این طریق یاری می‌کنند. حوزه دوم به ایجاد یک مدل برای استراتژی‌های سرمایه گذاری پرداخته و سعی دارند با شناسایی نقاط خرید و فروش سهام، کاری کنند که سرمایه گذاران در کمترین قیمت خرید و در بیشترین قیمت اقدام به فروش نمایند. حوزه سوم اما به پیش بینی قیمت سهام می‌پردازند، جایی که بیشترین گستردگی استفاده از الگوریتم‌ها و مدل‌های مختلف در آن وجود دارد. این حوزه را می‌توان به صورت کلی در سه بخش یا سه دیدگاه دید؛ تحلیل تکنیکال ، تحلیل بنیادین  و تحلیل با مدل‌های هوش مصنوعی . در ادامه به توضیح مختصری در مورد هر یک از این دیدگاه ها خواهیم پرداخت.
 

 

 

 

 

فهرست مطالب

2-1- مقدمه    13
2-1-1- تحلیل تکنیکی    15
2-1-2- تحلیل بنیادین    15
2-1-3- تحلیل توسط مدل‌های علمی    16
2-2- آیا بازار سرمایه پیش بینی پذیر است؟    20
2-2-1- نظریه کارایی بازار سرمایه    20
2-2-2- فروض نظریه کارایی بازار    27
2-2-3- انتقادات وارد شده به نظریه کارایی بازار سرمایه    29
2-2-4- پاسخ نظریه کارا    30
2-2-5- نتیجه گیری    31
2-3- داده کاوی    33
2-3-1- مقدمه    33
2-3-2- مفهوم داده کاوي    35
2-3-4- اهداف داده کاوی    37
2-3-5- داده کاوي و رابطه آن با علم آمار    43
2-4- شبکه عصبی    45
2-4-1- معرفی:    45
2-4-2- کاربرد شبکه های عصبی    46
2-4-3- تعریف پایه شبکه های عصبی    46
2-4-4- ویژگی های شبکه عصبی    49
2-5- تحلیل تکنیکال    62
2-5-1- مقدمه:    62
2-5-2- اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال    64
2-6- مرور پژوهش های مشابه    67
2-6-1- کاربرد شبکه عصبی در پیش بینی قیمت سهام    67
2-6-2- کاربرد شبکه عصبی در تعیین استراتژی مبادله سهام    75
2-6-3- کاربرد داده کاوی در بازار سهام    82
2-6-4- کاربرد شبکه عصبی و داده کاوی در پیش بینی قیمت سهام    84

 

منابع